Milí zákazníci, chceli by sme Vás informovať, že evidujeme nárazové navýšenie objednávok prepravy, čo sa môže aktuálne prejaviť na predĺžení doby doručenia zásielok.

Potrebujete poradiť?
Telefón +421 2 6820 6080

Informácie a rady pre pneumatiky a hliníkové disky

Značenie pneumatík

oznaceni na bocnici

Další značení:

TL, TUBELESS Bezdušová pneumatika
TT Dušová pneumatika
RF Reinforced= zosílená kostra
M+S Mud + Snow (blato a sneh). Pneu určená pre zimnú prevádzku
FR Ochrana alu ráfikov pred poškodením pri náraze na obrubník
DOT Prvé dvojčíslie označuje týždeň a druhé rok výroby pneumatiky

Indexy rýchlosti (SI)

SI Max. rýchlosť
[km/hod]
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR >240

Označovanie indexov rýchlosti nad 240 km/h, varianty značenia – ich význam a rozdiely

255/ 40 ZR 18
Štandardné ZR pneu (bez ďalšieho popisu použitia), ktorá je preferovaná niektorými tuningovými firmami, môže byť dokonca používaná pre rýchlosti presahujúce 300 km/h pri 100% využití jej nosnosti.
Poznámka: Ak rýchlosti presahujú 240 km/h je u týchto pneu potrebná konzultácia a schválenie od výrobcu pneumatiky.
235/45 R 17 94 W”
Zaťaženie a maximálna rýchlosť pneu “W” je určená ich popisom. Nosnosť pri rýchlostiach do 240 km/h je 100% a pri rýchlosti 270 km/h je nosnosť len 85%.
245/40 R 18 97
Zaťaženie a max. rýchlosť je definovaná ich popisom. Nosnosť pri rýchlostiach do 270 km/h je 100% a pri rýchlosti 300 km/h je iba 85%.
275/40 ZR 18 99 Y
Pneu označená “ZR – Y” spĺňa požiadavky rýchlosti a nosnosti pre Y – pneu (podľa popisu vyššie). Označenie nemá žiadny vplyv na kapacitu nosnosti/rýchlosti.
255/40 ZR 18 XL (99Y)
V poslednej dobe je zavádzané značenie “ZR – Y” preferované niektorými výrobcami vozidiel, dokonca tieto pneu nespĺňajú len “Y podmienky” ale sú vyrábané pre rýchlosť cez 300 km/h. Pri týchto rýchlostiach je však nutné zaťažovať pneu do 85% ich nosnosti.Poznámka: U týchto pneu je potrebné schválenie od výrobcu pneu, ak rýchlosti presahujú rýchlosť 300 km/h
Označenie XL znamená “extra load” a to znamená, že pneumatiky majú vyššiu nosnosť ako sú štandardné pneumatiky.

Maximálna nosnosť pri rýchlostiach nad 210 km/h, závisí na maximálnej rýchlosti pneumatiky

Tabulka

 

Najčastejšie otázky::
Smie byť pneu rovnakého rozmeru ale rozdielných indexov rýchlosti (W, Y alebo ZR) namontované na jednom aute?

Nie je žiadne legislatívne obmedzenie proti montovanie pneu s rozličnými indexmi rýchlosti (W,Y alebo ZR). Musí však byť splnená podmienka, že sa bude jednať o pneu ktoré majú vyšší index rýchlosti, ako je povolená maximálna rýchlosť vozidla. Napriek tomu sa odporúča preštudovať miestne zákony, ktoré sa môžu líšiť podľa jednotlivých krajín a zariadiť sa podľa nich.

Continental odporúča:

Montujte pneu s rovnakým symbolom na jednu os. Pneumatiky s vyšším indexom rýchlosti by mali byť montované na zadnej osi.

Indexy záťaže (LI))

LI Hmotnosť /
1 kolo
Hmotnosť vozidla
50 190 kg 634 kg
51 195 kg 650 kg
52 200 kg 667 kg
53 206 kg 687 kg
54 212 kg 707 kg
55 218 kg 727 kg
56 224 kg 747 kg
57 230 kg 767 kg
58 236 kg 787 kg
59 243 kg 810 kg
60 250 kg 834 kg
61 257 kg 857 kg
62 265 kg 884 kg
63 272 kg 907 kg
64 280 kg 934 kg
65 290 kg 967 kg
66 300 kg 1000 kg
67 307 kg 1024 kg
68 315 kg 1050 kg
69 325 kg 1084 kg
70 335 kg 1117 kg
71 345 kg 1150 kg
72 355 kg 1184 kg
73 365 kg 1217 kg
74 375 kg 1250 kg
75 387 kg 1290 kg
76 400 kg 1334 kg
77 412 kg 1374 kg
78 423 kg 1417 kg
79 437 kg 1457 kg

LI Hmotnosť /
1 kolo
Hmotnosť vozidla
80 450 kg 1500 kg
81 462 kg 1540 kg
82 475 kg 1584 kg
83 487 kg 1624 kg
84 500 kg 1667 kg
85 515 kg 1717 kg
86 530 kg 1767 kg
87 545 kg 1817 kg
88 560 kg 1867 kg
89 580 kg 1934 kg
90 600 kg 2000 kg
91 615 kg 2050 kg
92 630 kg 2100 kg
93 650 kg 2167 kg
94 670 kg 2234 kg
95 690 kg 2300 kg
96 710 kg 2367 kg
97 730 kg 2434 kg
98 750 kg 2500 kg
99 775 kg 2584 kg
100 800 kg 2667 kg
101 825 kg 2750 kg
102 850 kg 2834 kg
103 875 kg 2917 kg
104 900 kg 3000 kg
105 925 kg 3084 kg
106 950 kg 3167 kg
107 975 kg 3250 kg
108 1000 kg 3334 kg
109 1030 kg 3434 kg

LI Hmotnosť /
1 kolo
Hmotnosť vozidla
110 1060 kg 3534 kg
111 1090 kg 3634 kg
112 1120 kg 3734 kg
113 1150 kg 3834 kg
114 1180 kg 3934 kg
115 1215 kg 4050 kg
116 1250 kg 4167 kg
117 1285 kg 4284 kg
118 1320 kg 4400 kg
119 1360 kg 4534 kg
120 1400 kg 4667 kg
121 1450 kg 4834 kg
122 1500 kg 5000 kg
123 1550 kg 5167 kg
124 1600 kg 5334 kg
125 1650 kg 5500 kg
126 1700 kg 5667 kg
127 1750 kg 5834 kg
128 1800 kg 6000 kg
129 1850 kg 6167 kg
130 1900 kg 6334 kg
131 1950 kg 6500 kg
132 2000 kg 6667 kg
133 2060 kg 6867 kg
134 2120 kg 7067 kg
135 2180 kg 7267 kg
136 2240 kg 7467 kg
137 2300 kg 7667 kg
138 2360 kg 7867 kg
139 2430 kg 8100 kg

Doporučené hustenie pneumatík

Aby pneumatiky na vozidle správne fungovali a dlho vydržali je nutné dodržiavať správne hustenie na predpísaný tlak. Pneumatiky na rovnakej náprave musia mať vždy rovnaký tlak. Tlak meriate vždy za studena, najlepšie pred jazdou, kedy pneumatiky ešte nie sú zahriate. Úbytok tlaku je pre vaše pneumatiky horšie ako prehustenie. Pri strate tlaku o 10% dochádza k zvýšeniu spotreby a zníženiu životnosti pneumatiky až o 10%. Tlak nižší o 30% môže spôsobiť zníženie životnosti pneumatiky až o polovicu!
Tu nájdete tabuľky doporučených tlakov pre jednotlivé značky áut.

Najprv vyberte značku auta. Zobrazí sa vám tabuľka jednotlivých modelov a prevedení áut s doporučenými rozmermi pneumatík a tlaky pre hustenie. V poslednom stĺpci sú doporučené tlaky pri plnom zaťažení vozidla.(Zdroj Michelin, Barum)

Vyberte výrobcu :
Alfa Romeo Audi Bmw
Citroen Daewoo Ferrari
Fiat Ford Honda
Hyundai Chrysler Jaguar
Lancia Mazda Mercedes
Mitsubishi Nissan Opel
Peugeot Porsche Renault
Rover Saab Seat
Škoda Subaru Suzuki
Toyota Volkswagen Volvo

Prepočtová tabuľka alternatívnych rozmerov pneumatík

Pri zmene rozmeru pneu na vašom automobile je potreba dodržať hlavnú podmienku a to výber pneu s približne rovnakým obvodom. V tom vám pomôžu následujúce tabuľky.
V jednotlivých riadkoch sa vám zobrazia rozmery (alebo skupiny rozmerov), ich obvod je rovnaký alebo sa nachádza v tolerancii. Obvod (v mm) je vyznačený vpravo vedľa rozmeru pneu, ďalšie údaje potom doporučujú predpísaný rozmer disku pre danú pneumatiku. Pre výber alternatívneho rozmeru je najlepšie vychádzať zo základného rozmeru pre vaše auto (napr. 165/70/13) – nájdete ich v stĺpci “série 70” a potom pokračovať v rovnakom riadku smerom doprava k nižším profilom.

tabuľka 1
(12″ – 15″)
tabuľka 2
(15″ – 16″)

Musíme upozorniť, že konkrétne použitie je treba konzultovať s odborníkom alebo výrobcom automobilu.

Kedy pneumatiky prezuť?

Keď sa na jar začnú teploty pohybovať dlhodobo nad 7 st. Celzia je ten správny čas prezuť na letné pneumatiky. Zmes letných pneumatík je tvrdšia a prispôsobená prevádzke za vysokých teplôt. Zimné zmesi sa na suchých a teplých povrchoch viac opotrebovávajú, zhoršujú jazdné vlastnosti automobilu, ako je brzdná dráha a ovládanie vozidla a tiež zvyšujú spotrebu pohonných hmôt.

Niekoľko rád ako pneumatiky správne uskladňovať

Aby sme mohli bez problémov použiť zimné pneumatiky tiež budúcu zimu je dobré pri uskladnení dodržať niekoľko zásad:

  • Skladovať sa vyplatí pneumatiky so vzorom hlbokým 3-4mm. Menší vzor sa pre zimnú prevádzku nehodí, pneumatiky strácajú svoje vlastnosti a odborníci ich nedoporučujú.
  • Pneu skladujeme v suchej, chladnej a tmavej miestnosti. Slnečné žiarenie, vlhko, vysoké teploty, alebo pôsobenie chemikálií pneumatikám škodí.
  • Najlepšie je skladovať pneumatiky na ráfikoch nahustené na normálny tlak 4 ks do stohu na seba. Pokiaľ skladujete pneumatiky bez ráfikov uložte ich vedľa seba nastojato. Je dobré ich občas pootočiť aby ste predišli ich deformáciám.
  • Na pneumatikách označte ich predošlé umiestnenie na vozidle a pri ich opätovnom použitý ich namontujte na rovnaké koleso.

Hĺbka dezénu pneumatík

Minimálna hĺbka dezénu je daná zákonom SR pre letné pneumatiky 1,6 mm a pre zimné pneumatiky 3,0mm. Prevádzka na viac ojazdených pneumatikách sa stáva veľmi nebezpečnou, hlavne pri jazde na mokrom povrchu. Vzor pneumatiky nedokáže spoľahlivo odvádzať vodu a častejšie dochádza k šmykom a aquaplaningu.

Pre zimnú prevádzku platí zákonom stanovená hĺbka 3 mm.

tabulka2

 

Systém núdzového dojazdu

Poprední výrobcovia pneumatík vybavujú modely systémom pre núdzový dojazd. Jedná sa o najnovší spôsob stavby pneumatiky, ktorý vám zaistí mobilitu aj v prípade defektu pneumatiky počas jazdy. Tajomstvo systému spočíva v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím tejto novej technológie majú zosílenú bočnicu, ktorá udrží auto aj v prípade, že dôjde k strate pneumatiky následkom defektu. Je tak zabezpečené, že splasknutá pneumatika nie je drvená medzi ráfikom kolesa a vozovkou.

Výhody systému pre núdzový dojazd:

  • Odpadá nutnosť voziť rezervné koleso a meniť ho pri defekte
  • Pri defekte sa jazdné vlastnosti dramaticky nemenia umožňuje pokračovať v jazde rýchlosťou do 80 km/hod do pneuservisu
  • Pneumatika sa môže používať na bežný ráfik

Nevýhody systému pre núdzový dojazd:

  • Je možné ho použiť v prípade, že je súčasne namontovaný systém výstrahy pri poklese tlaku. Niektoré nové autá už majú tieto systémy zabudované (Renault Laguna, Megane, Škoda Octávia II, VW Golf V, Audi A8,A6,BMW…)

Označenie skratky systému núdzového dojazdu u niektorých výrobcov:

  • Bridgestone – RFT (Run Flat Technology) – viac tu
  • Continental – SSR (Self Supporting Runflate) – viac tu
  • Dunlop – DSST znamená Dunlop Self-Supporting Technology – viac tu
01-mensidefektné pneu bez technológie SSR 02-mensidefektné pneu s technológiou SSR

Tvary dezénu pneu

Symetrický – pneu je možné na vozidle akokoľvek meniť a otáčať (pneumatiky Barum Brillantis) barumbrillantis-100x100
Smerový – pri montáži je nutné dodržiavať smer otáčania, je vyznačení šípkou na bočnici pneumatiky (pneumatiky BFGoodrich G-Force Profiler) g-forceprofiler-100x100
Asymetrický – pri montáži je nutné dodržiavať správne umiestnenie vonkajšej a vnútornej strany, označené na bočnici pneumatiky ako “outside” a “inside” (Continental ContiPremiumContact) premiumcontact-100x100

Možné závady pneumatík

Uvádzame možné závady pneumatík, pri nesprávnom dodržiavaní tlakov hustenia, alebo pri závadách na podvozku.

  • Ojazdené kraje behúňa – veľmi nízky tlak
  • Ojazdený stred behúňa – veľmi vysoký tlak, pneumatika pri prehustení získa balónovitý tvar
  • Ojazdený jeden kraj behúňa – najčastejšia príčina je zlé nastavenie geometrie
  • Opotrebované rôzne miesta – pneu je “zubaté”, “oskákané”, signalizuje závadu tlmičov
  • Opotrebované jedno miesto – pri prebrzdení, šmyku
  • Pozdĺžne drážky a ryhy – hlavne v zime, pri prešmykovaní, hrabaní, kedy jedno koleso stojí a druhé sa pretáča
Prierez pneumatikou (Dunlop SP Sport 9000)

02

 

num1 Vodivá behúňova zmes
num2 El. vodivý pás Base Pen
num3 Vrchný behúň s materiálom silika
num4 Nekonečný bezšvový nylonový pás – JLBlogo-JLB
num5 Kostra pneu tvorená pomocou PSP Beta Teorie
num6 1. oceľový nárazník
num7 2. oceľový nárazník
num8 Aramidový výstužný pás
num9 Výplň patky – Apex
num10 MFS Ochrana ráfikov z ľahkých zliatinMFS
Parametre hliníkového disku
alu_kolo_info01

Šírka disku v palcoch.

1 palec = 25,4 mm.

Disky sú dodávané napríklad v týchto šírkach: 5,5 x14; 6×14; 7×15 atď.

alu_kolo_info02 (1)

Priemer disku v palcoch.

1 palec = 25,4 mm. Priemer musí byť zhodný s priemerom pneumatiky. Odporúčame používať hodnoty predpísané v technickom preukaze vozidla.

Disky sú dodávané napr v týchto priemeroch: 5,5 x14; 6×14; 7×15 atď.

alu_kolo_info03 (1)

ET zális disku.

ET je vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku (na brzd. kotouč př. buben). ET je udáváno v milimetrech. Čím je ET větší, tím je kolo více schováno v podběhu (zapuštěné dovnitř). Čím je ET menší, tím kolo více vystupuje ven z podběhu (vystupuje z blatníků). ET se může lišit od hodnot v technickém průkazu, ale jen v jisté toleranci, pro každé vozidlo je to různé. Existují ovšem automobily, kde není možná odchylka žádná. Kola s jinou hodnotou ET než je uváděno v technickém průkazu, je možno zapsat do tech. průkazu za pomocí Typového listu, který vám rovněž můžeme dodat.ET je vzdialenosť medzi rovinou prechádzajúcou stredom disku a rovinou dosadacej plochy disku (na bŕzd. Kotúč pr bubon). ET je udávané v milimetroch. Čím je ET väčšie, tým je koleso viac schované v podbehu (zapustené dovnútra). Čím je ET menšie, tým koleso viac vystupuje von z podbehu (vystupuje z blatníkov). ET sa môže líšiť od hodnôt v technickom preukaze, ale len v istej tolerancii, pre každé vozidlo je to rôzne. Existujú však automobily, kde nie je možná žiadna odchylka. Kolesá s inou hodnotou ET ako je uvádzané v technickom preukaze, je možné zapísať do tech. preukazu za pomoci typového listu, ktorý vám tiež môžeme dodať.

alu_kolo_info04 (1)

Rozteč skrutiek

Počet dier x priemer roztečnej kružnice v mm. Každý disk má niekoľko upevňovacích otvorov, ktorými je disk upevnený k náboju auta. K dotiahnutie disku používame skrutky, alebo matice (podľa značky automobilu). Upevňovacích otvorov na disku je 3, 4, 5 alebo 6 (podľa značky). Rozteč sa uvádza v milimetroch. Tento údaj nie je uvádzaný v technickom preukaze vozidla.

Stredový (strediace) otvor

Udáva sa v milimetroch a každý výrobca používa inú veľkosť. V prípade rôzneho priemeru na automobile a disku sa používajú strediaci krúžky. Bez nich by koleso nebolo správne vycentrované a pri jazde by dochádzalo k vibráciám. Niekedy majú hliníkove disky stredový otvor zhodný s automobilom, krúžky teda nie sú potrebné. Tento údaj nie je uvádzaný v technickom preukaze.

Skrutky / matice pre hliníkové disky

Skrutky a matice sú dodávané ku každým kolesám, okrem kolies označených ako PCZ (ktoré sa nasadzujú na originálne skrutky), dodávateľ dodá presné skrutky podľa parametrov automobilu.

Automobiloví výrobcovia používajú na dotiahnutie disku k náboju matice, alebo skrutky, ktoré majú dve dosadacej plochy. Skrutky (matice) na sériové disky majú dosadaciu plochu “guľu”. Skrutky (matice) na aftermarketové disky majú dosadaciu plochu “kužeľ”.

Našim zákazníkom odporúčame zakúpiť ku každým kolesám bezpečnostný systém, čo sú špeciálne matice alebo skrutky, ktoré veľmi komplikujú demontáž a prípadné odcudzeniu alu kolies. Predáva sa sada po štyroch kusoch, do každého kola sa montuje jeden kus.

Skrutky sa dodávajú v týchto rozmeroch:
M12 x 1,25 x 28
M12 x 1,5 x 28
M12 x 1,75 x 28
M14 x 1,5 x 28
M16 x 1,5 x 33
Matice sa dodávajú v týchto rozmeroch:
M12 x 1,25
M12 x 1,5
M14 x 1,5
M14 x 2,0
M16 x 1,5

 

alu_kolo_info05

Nahoru