Potrebujete poradiť?
Telefón +421 2 6820 6080

Filter pevných častíc nemusí byť strašiakom, ak sa oň budete náležite starať

Čistota ovzdušia je už dlhší čas celosvetovou témou. Aj preto by ste dnes už márne hľadali nové auto bez filtra pevných častíc. Ide o pomerne drahú súčiastku, ktorá mnohým motoristom pridáva vrásky na čele. Ak však viete, ako s ňou zaobchádzať, nemusíte sa obávať nákladnej výmeny. V tomto článku vám poradíme, čím predĺžiť životnosť filtra pevných častíc a ako sa čistí.

Výfukový systém vozidla

Filter pevných častíc je povinnou súčasťou každého nového vozidla vyrobeného od roku 2010. Je súčasťou výfukového systému a jeho demontáž je nelegálna.

Čo je filter pevných častíc a na čo slúži?

Filter pevných častíc, alebo DPF, sa začal povinne montovať do všetkých vozidiel s dieselovým motorom po zavedení európskej normy Euro 5. Od roku 2010 sa však vývoj automobilového priemyslu posunul dopredu, takže ho dnes nájdete aj v najnovších benzínových modeloch. Pri rozhodovaní, či si kúpiť diesel, alebo benzín, tak otázka prítomnosti DPF filtra už nie je taká zásadná.

Fungovanie DPF môžete jednoducho prirovnať k akémukoľvek inému filtru – palivovému, vzduchovému alebo cigaretovému. Ide o keramické sitko pokryté vzácnymi kovmi, ktoré zachytáva aj tie najmenšie čiastočky nečistôt a neprepúšťa nič iné ako plyny. V automobiloch bez filtrov pevných častíc prechádzajú sadze zo spaľovania „bez cenzúry“ cez výfukové potrubie priamo do ovzdušia. Potom do pľúcnych mechúrikov a krvného obehu. A ďalšie pokračovanie si každý domyslí sám. Napriek tomu, že túto súčiastku mnohí kritizujú, jej prítomnosť v aute má pádne opodstatnenie

Ako vyčistiť klimatizáciu, aby ste počas jazdy nevdychovali plesne a baktérie? >>

Čierny dym z výfuku

Vozidlá, ktoré boli vyrobené s filtrom pevných častíc, ale niekto ho demontoval, nesplnia emisné normy na STK.

Čistenie filtra pevných častíc

Hoci sa sadze v DPF neustále spaľujú, nejaké zvyšky v ňom predsa len zostávajú. Filter sa postupne zaplňuje, podobne ako napríklad vrecko vo vysávači, a je potrebné ho „vysypať“. Na to slúži riadiaca jednotka vozidla, ktorá sama vyhodnotí, kedy je čas na čistenie.

Ako prebieha regenerácia DPF?

Filter pevných častíc sa aktivuje každých 500 až 1 000 km (v prípade benzínových motorov cca po 100 km), keď sa teplota v ňom zvýši až na 600 °C, sadze sa vypália a filter sa uvoľní. Aby sa filter sám vyčistil, musíte však pripraviť vhodné podmienky:

  • teplota motora by mala byť vyššia ako 85 °C,
  • mali by ste jazdiť rýchlosťou aspoň 60 km/h,
  • dieselový motor by ste mali udržiavať v rozmedzí od 2 000 do 3 000 otáčok,
  • benzínový motor by ste mali udržiavať v rozmedzí od 3 000 do 5 000 otáčok bez plynu, teda brzdiť motorom,
  • a v nádrži by ste mali mať aspoň 10 litrov pohonných hmôt, pretože skutočná spotreba sa môže zvýšiť až trojnásobne.

Celý proces trvá až 40 minút, preto si občas naplánujte dlhšiu trasu, najlepšie po diaľnici. Predídete tak možným poruchám DPF a predĺžite jeho životnosť.

TIP: Ako máte zistiť, či filter pevných častíc funguje správne? Prejdite prstom po vnútornom okraji výfuku. Ak sa vám na kožu neprilepí nič čierne, DPF funguje tak, ako má.

Ako ešte predĺžiť životnosť časticového filtra?

Asi nemusíme príliš rozvádzať skutočnosť, že pomalá jazda po meste filtru príliš neprospieva. K lepšej kondícii mu však nepomôžu ani nekvalitné pohonné hmoty alebo zlý motorový olej. Preto občas natankujte prémiové palivo, prípadne dolejte aditíva pre DPF, ktoré zabraňujú jeho zanášaniu. S aditívami však buďte opatrní. Nie každý motor ich znesie, preto si najprv prečítajte manuál k svojmu vozidlu.

A aký motorový olej si vybrať? Najlepšie s označením Low SAPS (s nízkym obsahom sulfátového popola, fosforu a síry), ktorý zabraňuje tvorbe usadenín vo filtri. Existuje niekoľko podskupín týchto olejov a konkrétny typ pre vaše vozidlo určuje jeho výrobca.

Postaráme sa o kompletný servis vášho vozidla. Čo všetko zahŕňa? >>

Filter pevných častíc si môžete zničiť aj zanedbaním údržby lacnejších komponentov motora. Napríklad nefunkčný termostat, ktorý nedokáže zahriať motor na prevádzkovú teplotu, môže byť príčinou predčasnej výmeny DPF. Jazdite preto pravidelne do servisu, aby ste pre pár ušetrených eur nemuseli rozbiť prasiatko. 

Ak ste z Bratislavy a okolia, zarezervujte si termín v našom autoservise, kde vám radi skontrolujeme vaše vozidlo.

 

Objednať sa do autoservisu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru